Zoeken

Vermijd excuses wanneer je een conflictsituatie wilt beeindigen

Bijgewerkt op: 21 mei

Hangt er spanning in de lucht tussen jou en een collega? De Amerikaanse psychologe Faith Harper geeft in haar boek ‘Unfuck your boundaries’ een krachtig hulpmiddel om conflictsituaties zo snel mogelijk te normaliseren. Het gaat er om kort, informatief, vriendelijk en vastberaden te communiceren. Verontschuldigingen aanbieden en het geven van feedback kun je beter vermijden.


Wel doen:

Kort:

Geef geen extra info en leg niet te veel uit. Hoe meer je schrijft of zegt, hoe meer munitie je de ander geeft voor zijn of haar strijd.


Informatief:

Concentreer je niet op onjuiste uitspraken van de ander, maar focus je op jouw nauwkeurige uitspraken. Gebruik geen sarcasme en maak geen opmerkingen over de persoonlijkheid of keuzes van de ander. Je wil het conflict beëindigen, niet benadrukken dat de ander een domkop is.


Normale toon:

De beste manier om ongeschonden uit een conflict te komen, is door vijandigheid niet te matchen met vijandigheid. Dit betekent niet op een onechte manier vriendelijk doen, maar het helpt als je zorgt dat je toon ‘normaal’ is. Op die manier creeër je een veel grotere kans om een ​​neutraal of positief antwoord terug te krijgen.


Vastberaden:

Wees standvastig en maak geen opmerkingen die tot meer discussie kunnen leiden (bijv. "Laat het me weten als je vragen hebt" of "Ik hoop dat je het ermee eens bent...").

Als je een beslissing van de ander nodig hebt en aan de discussie komt maar geen einde, leg de ander dan twee keuzes voor, zodat er zo min mogelijk ruimte is voor verdere discussie.


Vermijden

Advies & feedback geven:

Je kunt de ander tijdens opgelopen spanning beter geen advies of feedback geven over hoe ze hun werk moeten doen of het beste kunnen omgaan met de situatie waar ze zich over opwinden. Wanneer de spanning uit de lucht is realiseert de ander zich waarschijnlijk zelf wel hoe het anders had gekund. Of niet..dat is dan een zorg voor later. Het doel voor nu is het ​​emotioneel geladen gesprek te neutraliseren en voorlopig te beëindigen. Beter dus de (goedbedoelde) feedback even achterwege te laten.


Excuses:

Welgemeende excuses aanbieden is in het algemeen een goede zaak. Maar niet wanneer de ander nog opgefokt is. Op die momenten geef je de ander munitie om je ergens de schuld van te geven, waardoor de discussie wordt verlengd. Medeleven en empathie tonen kan soms wel nuttig zijn. Denk dan aan uitspraken als "Vervelend dat je te maken hebt met deze frustrerende situatie terwijl je al het andere ook al op je bord hebt!”


Wanneer spanningen op je werk of daarbuiten te lang voortduren kan je stressklachten gaan ervaren. In dat geval kan ik je helpen om de spanningen te verminderen en tot oplossingen te komen. Neem contact op via het contactformulier voor een kosteloos 1e gesprek.



102 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven